dinsdag 4 december 2018

7 & 20; nog een paar nachten slapen en dan is het weer zover

Column door Sybrand de Vries.

Aanstaande vrijdagavond 7 december om een minuut voor middernacht sluit het stembureau voor de vaststelling van de kieslijst van D66 Noord-Holland voor de Provinciale Statenverkiezingen op woensdag 20 maart 2019.

Ieder lid van D66 in Noord-Holland heeft op 23 november een e-mail ontvangen die toegang biedt tot de lijstverkiezing. Hierbij de herinnering om van dit democratisch recht gebruik te maken.

Het wordt weer niet makkelijk gemaakt  om van de gegeven volgorde af te wijken. De plaatsen beneden de 30 moeten handmatig worden overgezet nadat er eerst een naam van de voorkeurslijst wordt weggenomen. Mocht er behoefte bestaan om inderdaad flink in de lijst te gaan rommelen, kan er het best eerst handmatig een lijstje worden gemaakt om deze vervolgens op de website in te vullen.

Maar waarom zou men van de voorkeurslijst willen afwijken? Hier zijn meerdere argumenten voor te vinden en het voert wat ver om deze hier allen aan te stippen. Eén argument moet er echter uitdrukkelijk genoemd worden; regionale representatie.

Zoals verwacht is de stad Amsterdam goed vertegenwoordigd op de lijst. Het is de ‘regio’ met de meeste leden en de meeste stemmen. Er is in Noord-Holland een soort Amerikaanse situatie ontstaan. De grootste achterban bevindt zich in de stad, maar het grootste oppervlak wordt gevormd door het landelijk gebied. Populistisch gesteld; de mening wordt gevormd in de stad, de gevolgen worden gevoeld het dorp. Wat de Amstelland-Meerlanden regio betreft komt daar nog iets bij; de meest bedrijvige regio van Noord-Holland wordt op de voorkeurslijst praktisch niet vertegenwoordigd.

Er staan drie kandidaten uit onze regio op de lijst; Martin Meiland (Haarlemmermeer 13), Sybrand de Vries (Aalsmeer 32) en Denise Abbas (Haarlemmermeer 36). Gaat men uit van het huidige zetelaantal van 10 dat D66 Noord-Holland nu bezet, betekent dat, dat geen van deze kandidaten in aanmerking zou komen voor een zetel. Zelfs niet bij een uitzonderlijk goede uitslag.

Zoals hierboven aangestipt, maakt de huidige manier van kiezen het niet makkelijk een ingrijpende invloed  uit te oefenen op de voorkeurslijst. Er is maar een manier; massaal te stemmen op de kandidaten van uw voorkeur. Het kandidatenboek geeft een indicatie voor wat de individuele kandidaten met de provincie van plan zijn en vanuit welke gemeente zij hun visie op de provincie gestalte denken te geven. Gebruik dit waar de keuze nog niet vaststaat.

Tot zover de lange lijst. Nu ook nog even de korte lijst.

De eerste drie plaatsen op de voorkeurslijst worden ingenomen door vrouwen. Het is al vaker gememoreerd dat we volgend jaar 100 jaar vrouwenkiesrecht vieren, en wat dat betreft geven we als D66 Noord-Holland een dubbel goed signaal af. Enerzijds omdat we vooralsnog als enige partij zijn die de drie eerste plaatsen inruimt voor vrouwen. Anderzijds omdat dit niet het resultaat is van opportunistisch plannen of voorkeursbeleid. Geheel binnen de traditie van D66 dat inhoud belangrijker is dan vorm, zijn we wat deze drie plaatsen betreft uitgegaan van bewezen kwaliteit. Deze drie hebben de afgelopen periode op succesvolle wijze het geluid van D66 vertegenwoordigd binnen de Provinciale Staten en hebben hun plaatsing puur op inhoud verdiend. Geen spelletjes, geen voorkeursbeleid. Gewoon hard werken en kwaliteit bieden. Dat is waar we als D66 voor staan en dat is waarom deze drie personen de koppositie verdienen.

Vrijdag 7 december is de laatste mogelijkheid uw stem uit te brengen voor de kandidatenlijst voor de Provinciale Staten. Woensdag 20 maart is de mogelijkheid uw stem uit te brengen op de kandidatenlijst voor de Provinciale Staten. Noteer deze data in uw agenda.

——————
Voor meer informatie over het stemmen op de voorkeurslijst:
aalsmeer.d66.nl/agenda/sluiting-stemmen-lijstvolgorde-d66-noord-holland-ps2019/