dinsdag 16 april 2019

Aalsmeerse D66 wethouder en bestuursvoorzitter naar de Europamiddag

Op vrijdag 12 april hield het Landelijk Bureau een Europamiddag, een bijeenkomst voor nieuwe leden met aansluitend een rondleiding door de gebouwen. Op uitnodiging van de organisator woonden D66 Aalsmeer wethouder Wilma Scheltema en bestuursvoorzitter Marion Geisler de bijeenkomst bij.

Het was een goed bezochte bijeenkomst. Voor de nieuwe ledenbijeenkomst waren er ongeveer 30 leden uit het hele land, die werden ingepraat over de structuur van D66 en wat bijvoorbeeld de taken en verantwoordelijkheden waren van het Landelijk Bestuur en het Wetenschappelijk Bureau. Heel interessant om te horen hoe bijna iedere partij een soort onafhankelijke denktank voor de partij heeft werken, zodat informatie breed onderzocht en gedeeld kan worden met de partij.

Tijdens de Europamiddag, waar daarbij nog ongeveer 60 minder nieuwe leden aanwezig waren, konden we luisteren naar twee sprekers, namelijk Tweede Kamerlid van D66 Salima Belhaj en Lijsttrekker voor het Europees Parlement Sophie in ’t Veld.

Salima vertelde ons over de initiatiefnota die zij vorige week heeft ingediend over een Europese Krijgsmacht. Toevallig had ik die ochtend even naar het nieuws gekeken, en daar werd (een aspect) van die nota al genoemd. Na de uiteenzetting van Salima heb ik mij enorm verbaasd over het enorme verschil tussen de inhoud van de initiatiefnota (die stevig, redelijk en goed in elkaar zat, met veel vernieuwende en verrassende perspectieven om over na te denken) en de 20 seconden nieuwsflits, die bij mij een totaal andere indruk hadden nagelaten. Erg leuk om te mee te maken en mee te krijgen.

Sophie in ’t Veld gaf een verrassend inkijkje over het functioneren van het Europese Parlement, en vooral over de Europese (minister)Raad. Wist u waarom het oplossen van de roaming-kosten zo lang op zich liet wachten? Juist, door de structuur van de Europese organen en de onderlinge verhoudingen daartussen. Er valt nog wel wat te verbeteren! Wat fijn dat Sophie daar al zo lang zit en daar haar bijdrage aan kan leveren.

De rondleiding door de gebouwen van het Binnenhof en de Tweede Kamer waren erg interessant (stiekem was dat voor mij een belangrijk hoogtepunt voor deze middag, waar ik naar had uitgezien). Wat een práchtige gebouwen huizen onze regering! En wat ontzettend leuk om datgene, wat we regelmatig op tv zien, nu in het echt met eigen ogen te kunnen zien.

Ik kan het iedereen aanraden om naar dit soort bijeenkomsten te gaan. Zelfs als je mss niet actief meedoet in de (lokale) politiek, dan nog ben je ergens om lid geworden van D66. Profiteer van dit soort evenementen. Ze zijn altijd heel erg goed en strak georganiseerd en de inhoud is buitengewoon boeiend. Kom, doe mee, kom ook!

Bijgaand een foto van Aalsmeerse D66 wethouder Wilma Scheltema en bestuursvoorzitter Marion Geisler tijdens een rondleiding in de gebouwen van het Binnenhof en de Tweede Kamer, na een buitengewoon interessante Europamiddag.