maandag 17 september 2018

Democratie van Nu op het partijcongres 108 op 6 oktober

D66’ers voelen zich betrokken bij onze democratie. Juist daarom is er de afgelopen maanden hard gewerkt aan een nieuwe visie, die tot stand gekomen is op basis van intern debat door het hele land heen. Intern debat, met waardering voor elkaars standpunten is één van de kernpunten van onze partij. Het resultaat is een resolutie die tijdens het komende partijcongres op 6 oktober in stemming komt.

De resolutie bevat vijftien voorstellen met concrete instrumenten, waar D66’ers landelijk, lokaal en regionaal mee aan de slag kunnen. Het zijn voorstellen die onze democratie versterken en verbreden, onze democratie weerbaar en toekomstbestendig maken. Voorstellen voor de Democratie van Nu.

Vijftien concrete voorstellen
• Een nieuw soort kieslijst voor de Tweede Kamer.
• Openbare hoorzittingen voor benoemingen van invloedrijke posities in het openbaar bestuur.
• Een right to cooperate, zodat burgerinitiatieven samen met gemeenten hun doelen kunnen realiseren.
• Een voorstel voor een bindend correctief referendum.
• Een voorstel voor een ‘recht van amendement’.
Rob Jetten, Tweede Kamerlid zegt er het volgende over: “Het is fantastisch om te zien dat de partij met deze voorstellen komt. Als het om onze democratie gaat, mogen we nooit achteroverleunen.”

De complete resolutie is te vinden op: https://d66.nl/content/uploads/sites/2/2018/08/Resolutie-D66-Democratie-van-Nu.pdf

Lees hier meer over het D66 Congres 108.