donderdag 6 juni 2019

Schiphol groot geworden door Aalsmeer, niet andersom

Een proefperiode, daar gaat het over. Een proefperiode waarbij vliegtuigen die opstijgen vanaf de Zwanenburgbaan naar rechts (richting Leimuiden) wegdraaien. De theorie hierachter is dat een kleinere groep mensen voor een kortere periode last hebben van het lawaai. Dat dit elke 1,5 tot 2 minuten gebeurt maakt dat de periodes aaneengeschakeld zijn en je dus als bewoner continue, soms 12 uur achtereen, in de herrie zit.

Er wordt vaak geschermd met de woorden dat wij (Aalsmeer red.) groot zijn geworden door Schiphol, maar ik durf te beweren dat Schiphol groot geworden is dankzij Aalsmeer. Door de vraag naar snel vervoer, bloemen uit Aalsmeer, houdbaarheid en service is er door carriers ingesprongen op de behoefte, en is Schiphol gegroeid. De bloemen waren er immers al. Al ver voordat Schiphol zo groot was.

De consequenties hiervan zijn dat we nu dagelijks in het lawaai zitten, om van de uitstoot van fijnstof nog maar niet te spreken. De leefbaarheid van onze inwoners staat enorm onder druk, gezondheid, rust en recreëren een item.

Genoeg is genoeg. D66 Aalsmeer/Kudelstaart blijft dit zeggen en verkondigen. De leefbaarheid voor en het welzijn van onze inwoners staat voorop. Schiphol kan verplaatst worden, dit levert een betere woon- en leefomgeving op, werkgelegenheid en de mogelijkheid de omgeving duurzaam in te richten. Schiphol moet ook, net als alle inwoners en bedrijven in Nederland, zijn steentje bijdragen aan een goed milieu. Wat ons betreft liever vandaag dan morgen.