Grenzen aan de groei van Schiphol

Wij stellen grenzen aan de groei van Schiphol

Schiphol loopt aan tegen zijn capaciteitsgrenzen met een plafond van 500 duizend vluchten per jaar. Tegen alle afspraken in heeft Schiphol de afgelopen jaren een enorme extra groei uitgelokt, waarmee de luchthaven vier jaar eerder dan afgesproken tegen haar plafond zit. Met alle gevolgen van dien: geluidsoverlast, luchtvervuiling, gezondheidsrisico’s, veiligheidsrisico’s, bouwbeperkingen. Dat trekt een zware en onacceptabel wordende wissel op de leefbaarheid van gebieden dicht bij Schiphol, zoals Aalsmeer.

D66 gaat voor:

• een krachtige vuist in de Omgevingsraad Schiphol en de Haagse politiek: genoeg is genoeg!
  • maximaal 500.000 vluchten per jaar vanaf Schiphol en einde van nachtvluchten over Aalsmeer en Kudelstaart en kiezen voor het internationale netwerk van vluchten (mainportfunctie) op Schiphol en uitplaatsing van vakantievluchten naar regionale luchthavens;
  • strenge handhaving door de overheid van naleving van afspraken over aantallen vluchten, baangebruik en vliegroutes door de luchtvaartsector;
  • een brede discussie over het dilemma “wonen versus vliegen”;
  • erkenning van gezondheidsschade door (ultra)fijnstof en veiligheidsrisico’s;
  • een ruimhartig compensatiebeleid voor zwaar gedupeerden.

Voor meer informatie zie ons  verkiezingsprogramma 2018-2022 onder ‘Onze groene toekomst’.